Behandling av personuppgifter – GDPR

När du hyr av AB Bostäder i Lidköping, är bostadssökande eller i vissa fall har hyrt av oss – behandlar vi dina personuppgifter i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR* 2016/679) samt vägledningen framtagen av Lidköpings kommun och vår branschorganisation Sveriges Allmännytta. Dataskyddsförordningen ska skydda dig så att din personliga integritet inte kränks genom att dina personuppgifter används på fel sätt. Din integritet är viktig för oss och vi vill därför att du läser vidare för att få veta mer.

Information om behandling av personuppgifter som pdf-dokument

Vad är en personuppgift?

En personuppgift är all slags information som kan kopplas till dig som person, till exempel namn, adress, kontaktuppgifter som telefonnummer och e-postadresser. Men det kan också vara indirekta uppgifter som lägenhetsnummer och IP−adress.

Personuppgiftsansvarig

AB Bostäder i Lidköping, Mellbygatan 3, 53131 Lidköping med organisationsnummer 556040−9848 är personuppgiftsansvarig för behandling av dina personuppgifter som vi gör själva eller annat företag gör på vårt uppdrag.

När behandlas mina personuppgifter?

Hos AB Bostäder i Lidköping registreras dina personuppgifter när du registrerar dig som sökande på vår webbplats, när du får ett lägenhetserbjudande samt när du skriver ett avtal på lägenhet/bilplats. Vi behandlar även dina personuppgifter i syfte att leverera tjänster, skicka hyresavier, fakturor och information samt i övrigt kunna fullfölja vårt ansvar som avtalspart. Personuppgifter bevaras av bolaget i enlighet med gällande lagstiftning så länge det är nödvändigt för att kunna leverera tjänster eller uppfylla lagkrav.

Läs mer om våra personuppgiftsbehandlingar specifikt enligt nedan.

När du ställer dig i vår bostadskö

Under kötiden samlar vi in och behandlar dina personuppgifter för att administrera ditt konto och köregistrering. Det gör vi för att vi har ett berättigat intresse av att behandla dina personuppgifter. Uppgifterna behövs för att kunna administrera kötid, ta emot intresseanmälningar och erbjuda bostad. Uppgifterna ligger kvar så länge du står i vår kö.

Du registrerar och ändrar själv dina uppgifter genom inloggning på AB Bostäders Mina sidor. Om du inte önskar stå kvar i kön kan du kontakta oss så raderar vi din köregistrering och dina personuppgifter. Om du inte loggar in på ditt konto minst en gång om året rensas dina köpoäng bort tolv månader efter senaste inloggningen och ditt konto med personuppgifter rensas bort helt efter ytterligare tre månader.

När du erbjuds en bostad hos oss

När du blir erbjuden en bostad hos oss behöver vi behandla fler uppgifter om dig. Då behöver vi till exempel uppgifter om din ekonomi, om din anställning och hur du skött tidigare boenden och hyresinbetalningar. Det innebär att vi tar en kreditupplysning, hämtar uppgifter från inkassobolag och Kronofogdemyndigheten. Vi behandlar anställningsintyg, andra intyg och uppgifter från referenspersoner, till exempel tidigare hyresvärd, som du lämnar till oss. Om du har en förvaltare eller god man behöver vi behandla de uppgifterna. Om du erbjuds en studentbostad kommer vi att behandla antagningsbesked eller andra intyg som styrker att du kommer att studera under hyrestiden.

Vi sparar dina uppgifter så länge de är relevanta och aktuella. Kreditupplysning, uppgifter från inkassobolag och myndigheter som vi samlat in för att godkänna dig som hyresgäst sparas inte efter att du tecknat ett avtal och det börjat gälla. Om du inte tecknar avtal eller blir nekad en bostad hos oss på grund av att du inte godkänns som hyresgäst sparas uppgifterna i sex månader.

Under hyresförhållandet

När du blir kund hos oss och får ett hyresavtal behandlar vi dina personuppgifter för att kunna fullgöra och administrera våra skyldigheter som hyresvärd och avtalspart. Under hyresförhållandet behandlar vi till exempel dina personuppgifter när vi skickar ut hyresavier och hanterar dina betalningar, när vi inhämtar uppgifter om förbrukning av vatten, när vi hyresförhandlar och när vi skickar information till dig som du behöver.

Vi kan också behöva uppdatera dina personuppgifter mot offentliga register för att säkerställa att de är korrekta. Om du bor i en studentbostad kommer vi till exempel att kontrollera att du studerar. Om du har skyddade personuppgifter kommer vi att hantera dina uppgifter enligt våra rutiner för sådana.

Vi behandlar också dina personuppgifter för att kunna tillhandahålla våra tjänster och service till dig samt för att marknadsföra oss och våra tjänster. Denna behandling är nödvändig för vårt berättigade intresse att utveckla, förbättra och sälja produkter och tjänster och behålla en god kundkontakt med dig. Dina personuppgifter kommer också att behandlas så att andra företag kan marknadsföra sina produkter som du kan ha nytta av i samband med hyresförhållandet. Sådan marknadsföring kan avse bredbandsbolag, försäkringsbolag och elbolag.

Vi behandlar också dina personuppgifter när det är nödvändigt för att tillvarata ett rättsligt anspråk. Det kan vi behöva göra om det till exempel förekommer störningar i boendet, sena eller uteblivna hyresbetalningar eller skador i lägenheten. Vi kan också behöva lämna ut dina personuppgifter till socialnämnden eller andra berörda myndigheter.

Vi kan komma att anlita personuppgiftsbiträde för behandling av dina personuppgifter. Det kan till exempel gälla en entreprenör som ska reparera något i din lägenhet ett företag som tillhandahåller bredband, el eller elnät, ett inkassoföretag eller ett företag som sköter våra IT−system. Vi lämnar också ut dina personuppgifter när det följer av lag eller myndighetsbeslut. Om uppgifterna överförs till ett land utanför EU, säkerställer vi att sådan överföring är laglig.

Vi sparar dina personuppgifter under den tid de är relevanta. Vissa av uppgifterna sparas under hela hyresförhållandet. Uppgifter om hyresfrågor, störningar eller liknande raderas efter två år.

När hyresförhållandet är slut

Vi kommer att gallra och rensa personuppgifter om dig när du flyttat från din lägenhet men vissa uppgifter måste vi spara en tid därefter. Vi sparar också dina personuppgifter och hyresavtalet så länge det finns oreglerade skulder till oss. Uppgifter om dig som finns i vårt bokföringsmaterial, till exempel betalningar, kommer vi att spara i sju år inklusive innevarande år.

Personuppgifter och elektroniska nycklar

I många av AB Bostäders fastigheter använder vi oss av så kallade elektroniska nycklar (även kallade ”tags” eller brickor). I det elektroniska nyckelhanteringssystemet lagras dina passager/dörröppningar för tekniskt underhåll och felsökning och bokningsloggarna från tvättstugan och lokaler i 90 dagar. Dessa händelser är en form av personuppgifter.

Ändamålen med behandlingen av personuppgifterna är att du ska kunna öppna de dörrar du behöver i ditt bostadsområde samt boka tid i tvättstugan. Vi lägger också in namn på porttavlan/porttelefonen (telefonnummer visas inte). Vill du inte att ditt namn ska synas i porttavlan/porttelefonen meddelar du oss det. När du flyttar från din lägenhet raderas dina personuppgifter ur det elektroniska nyckelhanteringssystemet. Uppgifterna kan komma att lämnas ut till Polisen vid en eventuell brottsutredning.

AB Bostäder i Lidköping grundar behandlingen av dessa personuppgifter på ett berättigat intresse enligt Dataskyddsförordningen (GDPR).

Kamerabevakning

Här informerar vi om hur vi hanterar de personuppgifter som samlas in i samband med kamerabevakning i våra berörda fastigheter. AB Bostäder ansvarar för kamerabevakningen inomhus i berörda fastigheter och behandlar personuppgifter i form av rörlig bild. Syftet med kamerabevakningen är att förhindra skadegörelse samt bidra till en god trygghet för våra hyresgäster och personal. Detta görs genom att upptäcka störningar av allmän ordning.

Filmerna sparas i 30 dagar och sedan raderas materialet. Personuppgifterna kan vid misstanke om brott komma att föras över till polismyndigheten. Vid utredning av brottslig verksamhet kan uppgifterna komma att sparas längre än 30 dagar.

Dina rättigheter

Du har rätt att få information om vilka personuppgifter vi hanterar om dig, ett registerutdrag. Begäran ska göras skriftligen, vara undertecknad av dig, samt innehålla ditt namn och personnummer. Begäran skickas till AB Bostäder i Lidköping, Box 2204, 53102 Lidköping eller via e-post abbostader@lidkoping.se

Du har också rätt att få felaktiga uppgifter rättade. Det gör du genom att kontakta AB Bostäder via brev, e-post eller telefon 0510−770800. Du har också rätt att kräva att vi begränsar vår behandling av dina personuppgifter om du till exempel anser att de inte är korrekta. Du har rätt att få dina personuppgifter överförda till ett annat företag (dataportabilitet).

Du har också rätt att klaga på hur vi behandlar dina personuppgifter till oss och till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Det kan du göra om du tycker att vi inte behandlar dina personuppgifter i enlighet med Dataskyddsförordningen.

Sidan uppdaterad 2024-10-22